خبرنگاران زیان 67 میلیارد دلاری صندوق های حاکمیتی به دنبال نوسان در قیمت سهام

به گزارش مجله سرگرمی، تهران-خبرنگاران- بزرگترین صندوق های ثروت حاکمیتی در دنیا از ابتدای امسال میلادی تا به امروز 67 میلیارد دلار به دلیل تأثیر بحران ویروس کرونا بر دارایی های عمده آنان زیان نموده اند.

خبرنگاران زیان 67 میلیارد دلاری صندوق های حاکمیتی به دنبال نوسان در قیمت سهام

به گزارش آدینه شب تارنمای خبرگزاری رویترز عربی، مطابق محاسبات صورت گرفته توسط خاویر کاپاپه مدیر پژوهش های ثروت های حاکمیتی در مرکز (IE)حکومت داری تغییر تهیه شده است، بخش بزرگی از این زیان که حدود 40 میلیارد دلار است، سهام موسسه سرمایه گذاری چین در مؤسسات اقتصادی چینی مثل بانک ساخت و ساز چین، بانک صنعت و تجارت، بانک کشاورزی این کشور و بانک چین است.

کاپاپه برای برآورد زیان تحقق نیافته، داده های 15 صندوق مختلف را با سرمایه های اولیه بیش از یک میلیارد دلار بررسی نموده است.

وی گفت: بعضی از سهام های بزرگ حین بحران اقتصادی دنیای خریداری شد و این سهام ها در بانک های اروپایی مانند بارکلیز (انگلیس) و و بانک کردیت سوئیس رنج می برند.

داده های مؤسسۀ رفینیتیو ایکون نیز نشان می دهد سازمان سرمایه گذاری قطر در سال 2008 سهام بانک کردیت سوئیس را خریداری کرد و هم اکنون 5.21 درصد سهم این بانک و نیز 5.87 بانک انگلیسی بارکلیز را در اختیار دارد، درحالی که صندوق سرمایه گذاری نروژ نیز 4.98 درصد سهام کردیت سوئیس را خریده است.

شرکت ﺗﻤﺎﺳﯿﮏ ﻫﻠﺪﯾﻨﮓ ﺳﻨﮕﺎﭘﻮر 16 درصد سهام شرکت [چند ملیتی خدمات اقتصادی و بانکداری] استاندارد چارترد را خریداری کرد که این سرمایه گذاری در سال 2006 و پیش از بحران اقتصادی سال 2008 صورت گرفت.

سهام بانک های بارکلیز، کردیت سوئیس و استاندار چارترد از شروع امسال میلادی بین 39 تا 49 درصد کاهش یافته است.

آشفتگی در بازار [سهام] در حالی صورت می گیرد که صندوق های حاکمیتی، با افت قیمت نفت خام روبروست که منبع اصلی درآمد اقتصاد محلی بعضی از این کشورهاست.

مؤسسه اقتصادی بین المللی در برآوردهای خود که ماه پیش اعلام شد، گزارش داد که دارایی صندوق های ثروت حاکمیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس تا خاتمه امسال میلادی حدود 296 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت که بخش عمده این خسارت ها ناشی از کاهش افت بازار سهام است.

با وجود این بعضی از صندوق های ثروت حاکمیتی به دنبال عقد قراردادهای [جدید] هستند، به همین دلیل صندوق سرمایه گذاری کل عربستان سهام چهار شرکت نفتی اروپایی شامل شل (انگلیس)، رویال داتشل (انگلیسی-هلندی)، توتال (فرانسه)، ایکویینر (نروژ) و انی (ایتالیا) را خریده است.

صندوق سرمایه گذاری سعودی دوشنبه هفته گذشته نیز از خرید 8.2 درصد از سهام شرکت آمریکایی-انگلیسی کارنوال کورپوریش خبر داده بود.

کاپاپه اعلام نمود، سرمایه گذاری هایی که به نظر می رسد در میان تعطیلی گسترده بخشهای بزرگ اقتصاد دنیای نتیجه می دهد، سرمایه گذاری در بخش انبارداری و لوجستیک بوده است.

وی گفت: مالکیت بسیاری از انبارها در سراسر دنیا بویژه در اروپا، صندوق های ثروت حاکمیتی هستند و رویکرد تجارت الکترونیک توسط بحران کرونا حمایت می گردد.

کاپاپه اضافه کرد: کنترل بسیاری از شرکت های نوظهور که در زمینه برون بر غذا فعالیت دارند، در اختیار صندوق های حاکمیتی چون اوبر و گراپ (شرکت مواد غذایی در سنگاپور) و شرکت دیدی (چینی) قرار گرفته است.

براساس تازه ترین داده های مؤسسۀ رفینیتیو ایکون، صندوق سرمایه گذاری کل عربستان سعودی در ماه دسامبر 2019 میلادی، مالک 4.27 درصد از سهام اوبر شده است، همچنین 45 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در شرکت 100 میلیارد دلاری سافت بانک ژاپن را اختصاص داده است که خود سهامدار شرکت اوبر است.

سافت بانک ژاپن عنوان بزرگترین موسسه سرمایه گذاری فناوری در دنیا را یدک می کشد که در استارتاپ های بسیار زیادی با حوزه های کاری متنوع سرمایه گذاری نموده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 85071

به "خبرنگاران زیان 67 میلیارد دلاری صندوق های حاکمیتی به دنبال نوسان در قیمت سهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زیان 67 میلیارد دلاری صندوق های حاکمیتی به دنبال نوسان در قیمت سهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید