اولین مسافران پروازی تاریخ

به گزارش مجله سرگرمی، در 19 سپتامبر 1783 نمایش پرواز با سه سرنشین یاد شده در حضور لویی ششم و ماری آنتوانت و گروهی دیگر صورت گرفت و بالون پس از طی مسافتی 3 کیلومتری در طول تقریبا 8 دقیقه در ارتفاع 460 متری، به سلامت فرود آمد.

اولین مسافران پروازی تاریخ

ژوزف میشل مون گلفیه (26 آگوست 1740 در آنونه، آردش فرانسه-26 ژوئن 1810 در بالاروک له بنِ فرانسه) و ژاک اتی ین مون گلفیه (6 ژانویه 1745 در آنونه، آردش-2 اوت 1799 در نوشاتلِ سوئیس) دو برادر کارخانه دار و مخترع فرانسوی بودند. خانواده آن ها از 1534 در صنعت فراوری کاغذ فعال بود.

ژوزف میشل از همان کودکی تک رو، رویاپرداز و برخوردار از ویژگی های یک مخترع بود و از همین رو در کار تجارت و مسائل شخصی پیشرفتی از خود نشان نمی داد؛ اما اتی ین که خلق وخوی تجارت پیشگی داشت به پاریس فرستاده شد تا معماری بخواند؛ اما در پی مرگ ناگهانی برادر ارشدش در 1772 به آنونه فراخوانده شد تا تجارت خانوادگی را مدیریت کند.

در 10 سال آینده اتی ین استعداد خود را در راستای ابداعات فنی در حوزه کاغذسازی -که اکنون صنعتی با فناوری بالا به شمار می رفت- به کار برد و آخرین نوآوری های انجام شده در کشور هلند در عرصه یادشده را وارد کارخانه های خانوادگی خود کرد.

آزمایش های بالون هوای گرم، 84-1782

از این دو برادر، این ژوزف بود که نخست شیفته هوانوردی شد و در شروع در 1775 با چتر نجات از خانه محل اقامت خود پرید. بعد از مشاهدات و آزمایش هایی چند او از برادرش خواست تا به یاری یکدیگر یک بالون بسازند و در 14 دسامبر 1782 نخستین بالون خود را با استفاده از برافروختن پشم و یونجه خشک در زیر آن به پرواز درآوردند؛ نیروی پرواز چنان قوی بود که آن ها کنترل بالون را از دست دادند. بالون حدود 2 کیلومتر پرواز کرد و پس از فرود تخریب شد.

نمایش های عمومی، تابستان 1783

این دو برادر در تابستان سال یادشده یک بالون کروی شکل از کرباس ساختند که سه لایه کاغذ در بخش داخلی آن قرار داده شده بود. در حضور گروهی از تماشاگران آن ها بالون را طی 10 دقیقه در آنونه، 2 کیلومتر به پرواز درآوردند و این موفقیت خیلی زود آن ها را در پاریس هم مشهور کرد.

اتین به پاریس رفت تا نمایش های بیشتری به اجرا درآورد و در آنجا با یاری ژان باپتیست رویلیون کاغذساز، بالونی از پارچه تافته ساخت که با جلاکاری زاج سفید نسوز شده بود. برای انجام تست نگرانی هایی از بابت جان سرنشینان وجود داشت.

پادشاه پیشنهاد داد تا دو جنایتکار در آن قرار داده گردد و به پرواز درآید؛ اما مخترعان تصمیم گرفتند تا یک گوسفند، یک مرغابی و یک خروس را نخست در آن قرار دهند. در 19 سپتامبر 1783 نمایش پرواز با سه سرنشین یاد شده در حضور لویی ششم و ماری آنتوانت و گروهی دیگر صورت گرفت و بالون پس از طی مسافتی 3 کیلومتری در طول تقریبا 8 دقیقه در ارتفاع 460 متری، به سلامت فرود آمد.

در پی زنده ماندن جانوران، پادشاه اجازه داد تا پرواز با سرنشین انسان صورت گیرد. اتی ین در همکاری دوباره با رویلیون بالونی با 23 متر ارتفاع و 15 متر قطر ساخت و اتی ین مون گلفیه بدل به نخستین انسانی شد که از زمین با بالون بلند شد.

چند ماه پس از نخستین پرواز مون گلفیه، جک الکساندر سزار چارلز با بالونی هیدروژنی 3 کیلومتر به پرواز درآمد. کاغذ شفاف، نخستین تلمبه آبی اتوماتیک و... سایر اختراعات برادران مون گلفیه بود. کمپانی کاغذسازی مون گلفیه در آنوهه همچنان و تحت نام کانسون فعال است و کاغذ های هنری، کاغذ های طراحی آموزشی و کاغذ های دیجیتال و عکاسی فراوری می نماید و فرآورده های آن در بیش از 150 شرکت به فروش می رسد.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: فرادید
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 104019

به "اولین مسافران پروازی تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین مسافران پروازی تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید